Fakty i mity na temat biżuterii

Oktawia Staciewińska

Oktawia Staciewińska

Wiedza 2022-02-11 PRZECZYTASZ W 4 MINUTY

Opowieści o darowanych w prezencie klejnotach, które przynoszą pecha, można niewątpliwie schować między bajki. Istnieje jednak wiele innych zagadnień na temat biżuterii, które rzeczywiście mogą budzić wątpliwości. Jakie fakty i mity o biżuterii warto znać, by część tematów zamknąć raz na zawsze?

Na początek kilka zasad, o których warto pamiętać:
  • Biżuteryjne fakty i mity dotyczą nie tylko czyszczenia, czy przechowywania biżuterii, ale również łączenia i komponowania jej ze sobą.
  • Wiele mitów znajduje swoje źródło w prawdziwych stwierdzeniach. Dopiero doprecyzowanie i uszczegółowienie pozwala na ich weryfikację.
  • Białe, żółte i różowe złoto to w gruncie rzeczy ten sam kruszec. Skąd więc różnica w kolorach?

FAKT – biżuteria niszczy się pod wpływem czynników zewnętrznych

Nie chodzi jedynie o wkładanie rękawic ochronnych podczas prac domowych, czy zdejmowanie biżuterii w czasie sprzątania. Niektóre środki chemiczne, takie jak lakier do włosów, balsam do ciała czy perfumy, mogą odbarwić lub zmatowić biżuterię.

Biżuterię warto także zdjąć podczas wizyty na siłowni, basenie i plaży (zwłaszcza gdy w planie jest także kąpiel w słonej wodzie). Kosztowności może również uszkodzić ekspozycja jej na słońce.

Jeśli dojdzie do porysowania, zmatowienia lub uszkodzenia biżuterii, lepiej nie podejmować prób samodzielnej naprawy. Niektóre kruszce są wyjątkowo delikatne i jedynie jubiler będzie w stanie zająć się naprawą odpowiednio.

Szczegółowe informacje na temat pielęgnacji biżuterii oraz ewentualnych jej napraw uzyskać można zarówno u obsługi salonów Apart, jak i kontaktując się z pracownikami infolinii.

CZYTAJ WIĘCEJ: Jak zmierzyć rozmiar biżuterii?

FAKT – w biżuterii wykorzystuje się przede wszystkim perły hodowane

Jak powstają perły? Te niezwykłe klejnoty, będące symbolem elegancji, są wytworem małżów. Gdy do wnętrza muszli dostanie się zanieczyszczenie, małża zaczyna wydzielać masę perłową i otaczać nią ciało obce. Takie odizolowanie prowadzi do powstawania pereł. Ich wielkość waha się od główki od szpilki do gołębiego jaja.

Pod pojęciem pereł naturalnych rozumie się perły powstałe w przyrodzie – w morzu albo wodach słodkich, ale co ważne: bez ingerencji człowieka. Warto wiedzieć, że tylko jeden na około 30-40 małżów kryje w sobie perłę.

Rosnący popyt na te niezwykłe klejnoty doprowadził do produkcji perłopławów. Perły hodowane nie są imitacją, a produktem naturalnym, z tą różnicą, że powstałym przy współudziale człowieka. Osoba umieszcza ciało obce we wnętrzu małżów, skłaniając je w ten sposób do produkcji pereł. Poza wszczepieniem ciała obcego, człowiek kontroluje także, w miarę możliwości, warunki hodowli. Takie perły stanowią ponad 90% handlu perłami. Jednak warto wiedzieć, że zaledwie 30% wszczepień daje rezultat w postaci pereł o jakości komercyjnej, a na każde 100 pereł tylko kilka z nich jest najwyższej jakości.

Perły hodowane, czy perły hodowlane? W terminologii jubilerskiej i naukowej stosuje się nazwę perły hodowane. Drugie ze sformułowań rzeczywiście pojawia się, jednak używane jest jedynie w języku potocznym.

CZYTAJ WIĘCEJ: Jak czyścić perły?

MIT – biżuteria może uczulać

Czy biżuteria uczula? Odpowiedź na tak postawione pytanie brzmi: to zależy, ale mało prawdopodobne jest, żeby biżuteria dobrej jakości, wykonana z najlepszych kruszców wywołała reakcje alergiczne. Złoto i srebro uczulają niezwykle rzadko, a pojedyncze reakcje alergiczne, to najczęściej reakcja na składnik dodatku stopowego, który obok czystego złota czy srebra znajduje się w produkcie. Reakcje alergiczne oznaczają zazwyczaj pojawienie się zaczerwienienia w miejscu kontaktu ozdoby ze skórą. Złoto i srebro wysokiej próby, a także platyna, są uważane za najbardziej bezpieczne pod względem uczuleń, hypoalergiczne kruszce.

Jaka biżuteria uczula? Reakcje alergiczne takie jak podrażnienia skóry lub obrzęki (np. w przypadku kolczyków) może powodować biżuteria słabej jakości, często pokryta takimi metalami jak nikiel, chrom czy kobalt. Dlatego warto postawić na ozdoby wysokiej jakości, zgodne z obowiązującymi regulacjami prawnymi, które oferujemy w sklepie internetowym oraz w salonach stacjonarnych Apart.

CZYTAJ WIĘCEJ: Biżuteria do pracy - jaką wybrać?

MIT – białe złoto łatwiej ulega uszkodzeniom

Białe złoto jest tak naprawdę tym samym kruszcem, co żółte, a jedynie wzbogaconym odpowiednimi dodatkami nadającymi mu białą barwę. Ich ilość jest na tyle duża, by zmienić kolor, jednak na tyle niewielka, że nie wpływa na właściwości chemiczne złota. Celem twórców tego niezwykłego kruszcu było stworzenie substancji przypominającej cenioną powszechnie platynę, a jednak nieco tańszej.

Stopień, w jakim dochodzi do uszkodzenia zarówno żółtego, jak i białego złota, nie zależy więc od jego koloru, a raczej od sposobu użytkowania biżuterii. Szybciej i wyraźniej porysują się choćby obrączki noszone bez przerwy przez osoby pracujące fizycznie. Często padają pytania, czy białe złoto nie straci swojej barwy. Dobrej jakości kruszec absolutnie nie. Należy jednak pamiętać, że biżuteria z białego złota jest standardowo rodowana. Rodowanie to metoda polegająca na pokrywaniu złotych lub srebrnych powierzchni rodem – metalem szlachetnym, należącym do grupy platynowców. Użycie rodu zwiększa trwałość, utwardza oraz podnosi walory estetyczne białego złota. Rodowane powierzchnie mogą ulegać naturalnemu starciu w trakcie użytkowania biżuterii, dlatego ważne jest, aby odpowiednio o nią dbać.

CZYTAJ WIĘCEJ: Jak czyścić złotą biżuterię?

FAKT – diamenty ocenia się wg zasady 4c

Te niezwykłe kamienie szlachetne rzeczywiście klasyfikuje się według czterech podstawowych kryteriów. Oznaczenie 4c to skrót pochodzący od czterech pierwszych liter każdej składowej w języku angielskim. I tak:

1. CARAT (karat), czyli jednostka określająca masę

2. CUT (szlif)

3. CLARITY (czystość)

4. COLOUR (barwa)

Wszystkie razem decydują o wartości i jakości kamienia już oszlifowanego, wpływając w ten sposób na jego cenę.


Oktawia Staciewińska

Oktawia Staciewińska

W Apart odpowiedzialna za treści magazynowe oraz komunikację marki w mediach.

Więcej artykułów tego autora